MUHALEFET İLK FIRSATI KAÇIRDI…
Muhalefet için Meclis Başkanlığı seçiminde ilk fırsat kaçtı.
Yeni fırsatlar kaçmaya da devam edecek gibi görünüyor. Muhalefet bu
minvalde devam ederse daha çok fırsat üstüne fırsat teper, AKP iktidarı
da bu muhalefet bloğuna tur üstüne tur bindirir ve hezimete uğratır...
Mevcut iktidarın partneri de belli gibi.
Yeni iktidar da belli gibi.
Koalisyon ortakları kim olursa olsun çok gitmez gibi.
Sonuçta siyaset iyice pespayeleşti.
Payelenmeler gündeme yerleşti…
Halkın ne istediğini ve beklentilerini önemseyen yok. Kırk yalan
kırk takla ile alınmış oylarla girilen mecliste liderlerin ağzından
çıkacağa bakılıyor hala. Hemde bu dengelerin kolayca değiştirilebileceği
aritmetikte. Bakılır elbette. Danışmadan uzak, keskin uzlaşmasız,
alınan gurup kararlarıyla hediyeleşmeler devam ediyor, edecek gibi.
Gelinen noktada anlaşılan vaatler vekaleti alana, mazbatayı çerçeveletene kadarmış.
Ülkede ucu burcu gözüken koalisyonun yöneteceği siyasi süreçte,
muhalif olmak, muhalif kalmak, muhalif yaşamak da gittikçe zorlaşacak…
Vatana ve millete Hayırlı olsun?
Yazmıştık demeye de dilimiz varmıyor ama öyle önceden yazmıştık;
“ SİYASİ DANIŞMA, SİYASAL İÇ DANIŞMA VE SOSYAL BARIŞ…”
Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde
bulunalım derken, görüşme turları planlanırken iç danışmanın içeriği ve
kapsamına yönelik realist saptamalar yaparak içsel barış mutlaka
sağlanmalıdır. İç danışma, iç dayanışma ve iç barış kapsamında ülke ve
topluma gerçek yarar sağlama üzerine taban çapında da iyice netleşmek
gerekir…
Amacı ve kapsamı, tüzüğü olan veya duruma ve şartlara göre değişkenlik
gösterecek biçimde belirlenen yönetmeliklerle siyasal, toplumsal,
ekonomik ve kitlesel kültürel alanlarda politikalar üretebilen veya
üretebilecek bir kurumsal yapı içsel danışmalarla iç dinamiklerini
hareketlendirmedikçe, sonucunda iç barışını sağlamadıkça yolu daima
tıkanır.
Yetkili ve etkili kurulları ve kuralları olan her siyasal yapı karar ve
yönetim organlarıyla politikalar oluştururken, oluşturduğu politikaları
toplum katmanlarına verilecek hizmete dönüştürme bağlamında hükümet
edecekken mutlaka danışma işlevselliğini de hayata geçirmelidir.
Aksayan çalışmaları geliştirmek, yerel ve genel gereksinimleri ve
çelişmeleri belirlemek, toplumsal öncelikleri künyelemek ancak bu
danışma, tartışma ve karar alma yöntemiyle olasıdır. Siyasal yapı
bünyesindeki her birime veya bireye içsel danışma kapsamı dahilinde
gündeme yerleşen her konuda birikim paylaşma ve özgür çalışma ortamı ve
tartışma olanağı verilmedikçe koalisyon kulisleriyle varılacak nokta
kaçınılmaz kısmi parçalanmaya endekslidir.
Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde
bulunalım derken, görüşme turları planlanırken geniş çapta yapılacak
içsel danışma ile belirlenecek yol haritası, umulanın ötesinde bir
ölçekte yenilenişe ve arzulanan amaçlara hizmet eder.
Gelişmek, güçlenmek ve kamuoyunda güven kazanmak veya saygınlık
tazelemenin en geçerli yolu içsel danışma ve iç barıştır. Üst yönetimsel
mekanizmaların danışmaksızın alacağı ve uygulamaya koyacağı kararlar
anında bir içsel zedelenme yaratır. En geniş biçimiyle danışmak
çözümlerin işlerlikli olmasında da temel etkendir. Ve iç danışma olası
bir ortaklıkta başrol oynama anlamında el güçlendirir. Bir anlamda tüm
iç danışmaların ürünü bütün eleştiriler ve önerilerin
raporlaştırılmasıyla yani iç danışmayla biçimlendirilecek her karar,
karar ne olursa olsun ilerde fazla baş ağrıtmaz. Hiç danışmadan sadece
yetkilendirilmelerle alınan her karar ve tutum ümitle çıkılan bu yolu
kısa sürede karartır. Zaten geçmiş yakın tarih bu sonucu tescilleyen
nice siyasi örneklerle doludur.
Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde
bulunalım derken, görüşme turları planlanırken yağmurdan kaçarken
doluya tutulmak benzeri bir kalemle yazılmamak için her öneri ve
önermeye ciddiyetle yaklaşılması geleceğin siyasetçisi olabilmenin temel
harcıdır…
Bu temel üzerine her iç danışma neticede umulan düzeyde işleri
kolaylaştırıcı ve yapıcı politik duruşu da ortaya çıkarmayabilir. Ancak
böylesi bir tablo bile başka çözümlerin olabileceğinin ve
bulunabileceğinin altının kalın ve kırmızı kalemle çizilmesinden başka
bir şey değildir. Kırmızı hatların iyice keskinleştiği ve resmileştiği
ortamda herkese her eve lazım olan ise siyasi danışma, siyasal iç
danışma, toplumsal dayanışma ve sosyal barıştır.
Siyasal doğrultusu, amacı ve programı olan her kurumsal yapı siyasi
karar ve yetki organlarında yetki devri, etki göçermesi ve nicel
yetkinleştirme tavrıyla niteliğin ve katılımcılığın da yolunu tıkar.
Böylece dar ve sığ siyaset egemen olur, siyaset yapma biçimi asla
renklenmez. Siyasal kurumun her kulvarında verilen amatörce ve özverili
çabanın danışma kulvarlarının tıkanmasıyla görmezden gelinmesi veya
zaman kısa babında gereksiz görülmesi tabanda onarılması güç çatlaklar
oluşturur. Bu fay kırılmasının eninde sonunda güncellenecek iç veya dış
danışma toplanmalarında yanıtı ağır olur ve bu ağırlığı da kimseler
taşıyamaz.
Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde
bulunalım derken, görüşme turları planlanırken çerçevesi belli olan ve
ustalık gerektiren şu manevra bolluğunda ciddi söylem ve söz verilmiş
eylem tutarlılığına rahatlıkla ters düşülebilir. Ve şu veya bu
ideolojiyi sekterleyen tüm birliktelikler eşyanın tabiatına da,
siyasetin doğasına da aykırıdır…
Hal ve gidiş bu yönde gelişince, duyarlık yitimiyle beraber durumdan
vazife çıkarmalar da çoğalır. Sözde istikrarın devamı gündemin baş
köşesinde oturtulduğundan, ülke yararına birlik beraberlik hikayesi,
zorunlu birliktelik fıkrası, halkın veya halkların menfaatine dönük
dayanışma masalları kulaktan kulağa yayılır. Bu sağır kulak oyununu, bu
sığ siyasi komployu ise içsel danışma platformlarının cesaretli ve yiğit
duruşu bozar. Bu zorunlu görev veya görevler ise bir kurumsal düşün
içinde var olan veya sadece düşün içinde olan, kendini bulunduğu döneme
ve geleceğe borçlu hisseden kim varsa onlara düşer. Dönemlere ilişkin
tercihler belirlenirken veya sadece söylenirken uç değişimler önermek ve
sorunu kökten çözmek danışma mekanizmasının en gerçekçi biçimde
işletilmesiyle hayat bulan tavırda saklıdır.
Bu her hakkı saklı tavır, daima öfkeyi örgütlemekle, eleştirileri
tepkilemekle, çözüm sunmayıp sorun dillendirmekle, buluttan nem
kapmalarla asla uyuşmaz. Hala uyutulmak istenen topluma kurtuluş
reçetesini usul ve yöntemleri en akılcı normlarda harmanlayabilen iç
danışma kurulları yazar. Katmanların her derdine ilk çare olarak
katılımcılığı da listenin başına koyar.
Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde
bulunalım derken, görüşme turları planlanırken dayatılan her zoraki
kabulleniş yerine hayata yeni önermeler katmak, yeni önermeler
araştırmak iç danışmaların eseridir...
İç danışma biçimleri evrensel ve enternasyonal normlarda geliştirildiği
ve yapıldığı, sürekliliği kurumsallığa yansıtıldığı sürece hedefe
ulaşmak kolaylaşır. Zorluklarla bezeli her çıkılan yolculukta o iç
danışıklılığın iç dirliği hedefi oldukça yakınlaştırır. Büyüyen ve
kazandıran bir sonuca hükmeder danışılarak verilmiş kararlar bütünü.
Yani onca gayret, yığınla öneri, yinelenen güven iç danışmayla ve
danışma sonuçlarının göz ardı edilmeden, zayi edilmeden hayata
adaptasyonu ile zirve yapar.
Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde
bulunalım derken, bugünden yarına duyulan her umutsuzluk sürecinde
artık alışılmış o vurulan aşının tutması beklentisi yalandan dayanışma,
iç danışmak ise aşının reddidir. Reddidir belki ama gerçek dayanışmadır…
Dayatılan, ayartılan ve sultalanan formüllerde eğer on yılların mevcudu
da kümesel kesişme ve birleşmeyle yoluna devam edecek ise daha çok iç ve
dış danışmalara hapsolur bu ülke. En alttan en üstlere işlerin iyiye
gitmesi veya toptan doğruya yöneliş en kılcal hücrelere işlemedikçe
kavga her platformda sürer. O çevresel döngüde doğruyu sorgulayıp,
gerçeği düşünen bir avuç insan da olsa topluma mal olan her ide-fikir
danışma sürecinden geçen, süzülen ve sıyrılan haklı uğraşların
toplamıdır. Toplama akılla toplanmak, tornalamak, tavlamak ve tavlanmak
hiç işe yaramaz, eninde sonunda tornistan yapılır ve işler tersine
döner.
Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde
bulunalım derken, bunalımın aşılması aşamasında hortlayan siyasal
davranış kusurlarının tümü ancak iç danışma ile giderilir. Yakın
gelecekte doğabilecek taban tavan kavgasına tek çözüm, olası
parçalanmanın önünü alacak tek kurum; danışmak, danışmak, danışmaktır...
Tüm bu saptamalar her siyasi kurumsal yapı için geçerlidir ancak
özellikle kimliğinde halk ibaresi taşıyıp daha sosyal ve demokrat
kalanlar veya kaldığını söyleyenler için daha da elzemdir…”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder