27 Mayıs 2013 Pazartesi

PİYASA İÇİN KENTSEL DÖNÜŞÜM…DÜNYADA BÖYLE BİR YÖNETİM TARZI YOK…

İstanbul Milletvekili Prof. Dr. Haluk Eyidoğan partisinin bir etkinliğine katıldığı Esenler’de “Esenler’de yürütülen kentsel dönüşüm çalışmalarına ilişkin bilgilenme başvurusuna Esenler Belediye Başkanı imzasıyla verilen –şahsa özel brifing- cevabına” ve kentsel dönüşüme dair Esenler’li Gazetecilere değerlendirmede bulundu...
EYİDOĞAN: PİYASA İÇİN KENTSEL DÖNÜŞÜM…DÜNYADA BÖYLE BİR YÖNETİM TARZI YOK…

İstanbul Milletvekili Prof. Dr. Haluk Eyidoğan partisinin bir etkinliğine katıldığı Esenler’de “Esenler’de yürütülen kentsel dönüşüm çalışmalarına ilişkin bilgilenme başvurusuna Esenler Belediye Başkanı imzasıyla verilen –şahsa özel brifing- cevabına” ve kentsel dönüşüme dairEsenler’li Gazetecilere değerlendirmede bulundu...

CHP İstanbul Milletvekili Prof. Dr. Haluk Eyidoğan, Esenler Belediye Başkanı M.T. Göksu’nun kentsel dönüşüm anlayışı ve tutumunu eleştirerek “Esenler Belediye Başkanı, ben Esenler’de başkanlık sistemini getiririm, ben her şeyi yaparım, herkese tepeden bakarım, her işi tepede bitiririm, ben her şeyi bilirim, ben her işten anlarım tavrıyla hareket ediyor.

Böyle bir şey olamaz, dünyada böyle bir yönetim tarzı yok. Esenler Belediye Başkanı Hukuku yok sayıyor.  Ben kimseyi dinlemem, Topbaşı’da  dinlemem, tepeden Bakanlar Kurulu kararıyla Çevre ve Şehircilik Bakanlığı kararıyla ben buraları imara açıyorum diyor. Oysa vatandaşın merkezinde olmadığı, içinde olmadığı, eyleme katılmadığı ve görüşü alınmadığı bir kentsel dönüşüm adil bir kentsel dönüşüm olmaz. Aksi bir eylem bir ürün olursa olmaz, bu eşyanın tabiatına, tabiatımıza aykırı bir durumdur.” Dedi…

İstanbul Milletvekili Prof. Dr. Haluk Eyidoğan devamla; “Vatandaş halinden memnunsa, bu sürecin bir parçasıysa elbette bir şey denemez. İnsanlarımızın güvenli yaşamasıi güvenli binalarda yaşaması zaten bizim hedefimiz. Vatandaş diyorsa;  ben bu işten memnunum. Benim böyle bir kötü evim, yerim vardı şimdi daha iyi bir yere kavuştum diyebiliyorsa anlarız. Ama eskiden orada 10 kişi yaşıyorsa bu sayı şimdi 100’e çıkmışsa veya çıkacaksa burada şehircilik bilimi yoktur varsayılır. Yoğunluklar bu kadar arttırılarak olmaz. Biz yerinde dönüşüm derken imar artışlarının emsal artışlarının kabul edilebilir, makul seviyede olmasını öngörerek diyoruz. Kentsel dönüşüm yerinde yenileme bilime, mimarlık-mühendislik bilimine ve hukuka uygun olarak yapılmalı. Biz böyle yapılmasını istiyoruz.

Öyle dört emsalli üç emsalli iki emsalli yerleşmeler yaratarak kentsel dönüşüm olmaz.  Piyasa için kentsel dönüşüm olmaz. Kentsel dönüşüme evet diyoruz ama rantsal dönüşüm ise yapılanlar biz bunların karşısında olacağız.  Vatandaş şuna dikkat edecek; Ben önce 10 idim, şimdi 100 oldum,  500 yüz oldum. Yoğunluk arttı.  Esenler’de zaten caddeler sokaklar oldukça dar. Şimdi kentsel dönüşüm uygulamalarıyla, bu yeni yapılan binalarla şehir nasıl işleyecek. Daha geniş bir cadden sokağın var mı? Esenler’de çocuğunu göndereceğin, ailenle, annen babanla oturacağın bir parkın var mı? Kent nasıl nefes alacak…



Türkiye’de yüksek binalar yapıyorsunuz.  Yüksek binaların Türkiye’de deprem yönetmeliği yok. 10 senedir iktidardasınız, yüksek binalar için deprem yönetmeliği neden yapmadınız, çıkarmadınız. Yüksek binaların 20 kattan sonrası için deprem yönetmeliği yok.  Neye göre yapıyorsunuz, yaptırıyorsunuz bu binaları, konutları? Depreme dayanıklılığını neyle ispatlayacaksınız? Elinde yapı yönetmeliği olmayan bir mühendis hangi kurallara göre yüksek yapı yapacak, hangi çimentoyu kullanacak, hangi demiri kullanacak, statik hesaplarını nasıl yapacak, yapılanları denetleyen neye göre denetim yapacak.

Esenler mevcut alanı, şu andaki  durumu imar artışlarını kaldırmaz, kaldıramaz. Bunun olabilmesi için daha iyi alt yapıya ihtiyaç vardır. Daha fazla yeşil alana ihtiyaç vardır, daha fazla okul,  daha fazla otopark daha geniş yollara ihtiyaç vardır. Nereye nasıl yapacaksınız?  İmar artışı olmadan bunları yerinde sağlayabiliyor musunuz, dönüştürebiliyor musunuz.

Esenler Belediyesine Kamu adına ve yararına yanıt verilmesini istediğim, basına da yansıyan bilgilenme maksatlı buna benzer sorularım oldu. İşler devlette yazılı olması kaydıyla yürür. Elimizde yazılı birer belge olsun istedik. Bana bildiğiniz gibi o cevabı yazıyı verdiler. Bundan sonrası için konuyu daha üst makamlara taşıyacağım. Esenler’de ve İstanbul’da yapılan kentsel dönüşümle ilgili halkın yararına olmadığını düşündüğümüz her işin takipçisi olmaya da devam edeceğim.”

İstanbul Milletvekili Prof. Dr. Haluk Eyidoğan, Esenler Belediyesi ile aralarında gelişen O süreci ise şöyle açıkladı; 

Şimdi bu alışılmamış bir davranış biçimi. Halkımızın, özellikle mülkiyet haklarını ilgilendiren bir konu hakkında, kentsel dönüşüm ile ilgili, Bilgi edinme hakkımı kullandım.Esenler’de Kentsel dönüşüm Kanun ve yönetmeliklerde yazan kurallara uygun yapılıyor mu yapılmıyor mu, vatandaşla hangi hukuki belgelerle anlaşma yaptınız biçiminde bunları öğrenmek için bilinen teknik içerikli sorular sordum. Belediye başkanı ise bize verdiği cevapla hiçbir bilgi yok ayrıca vaktimiz de yok, çok yoğunuz isterseniz belediyeye gelin size brifing verelim diye cevap yazdı.

Bu tavrı ilçe belediye başkanına yakıştıramadım. Her platformda bu soruları soracağım.Bu mücadeleyi her platformda sürdüreceğim, anakent platformunda sürdüreceğim, bu konuyu Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nda sürdüreceğim. Esenler Belediye Başkanı’na sorduğum ve cevabını alamadığım kamuoyuna açıklanması gerekli konular var.  Gerekirse bu konuları her platformda anlatacağım.

Milyarlarca dolarlık, ekonomik hareketin olduğu bir ortamda beş bölgenin, kentsel yenileme alanı olarak açıklandığı bir yerde inşaatlar yapılacak bir alanda biz vatandaşlarımızın hak ve mülkiyet kaybına müsaade edemeyiz. Çünkü bazı çalışmalarda vatandaşlarımızın bazı hak kayıpları olduğunu gördük.Etkisi sonradan hissedilecek Hak kayıpları var.

Bize şu anda yağmur gibi şikâyet geliyor.  Vatandaş bir şeye imza atmış ama neye imza atmış bilgisi yok.  Bir Milletvekili olarak, 35 yıl İstanbul  Teknik  Üniversitesi’nde hizmet etmiş bir yer bilimci olarak biz bunları tabii ki soracağız.

Bu yaklaşım, vatandaşın katılımı olmadan görüşü alınmadan, fikri olmadan, toplu görüşler alınmadan vatandaşın mülkiyet hakları, yaşam hakları, yerleşme haklarını göz ardı ediyor. Bu yaklaşım vatandaşı mağdur ediyor. Anayasamızın  ilgili maddeleri ve uluslararası yasalar yerleşme hakkı önemli bir haktır diyor. Bu hakları ihlal eden uygulamalar var.

Esenler Belediye Başkanı 7. Maddeye atıfta bulunuyor ve onu da yanlış yorumluyor. 7. Madde diyor ki; daha önce bu bilgiler bir yerde yayınlanmışsa, broşür halinde dağıtılmışsa, size açıklanmamışsa,  basılı kitapçıkları vermek zorundadır. Bize verilen cevap  kaçamak bir cevaptır.  Bir broşürün varsa, bir raporun varsa bize göndermek zorundasın.  Biz sizden rapor istiyoruz.  Şimdi böyle bir cevap geldi benim artık Esenler Belediye Başkanı’na yeniden yazacak halim yok.  Şimdi ben daha üst bir makamlara yazacağım, sırasıyla başvuracağım.

Kentsel dönüşüm uygulanan bölgelerde hala vatandaş hangi binada oturacağını bilmiyorsa,  projeyi bilmiyorsa, kat mülkiyeti konusunda her hangi bir işlem yapılmamışsa, hukuki değeri olan bir sözleşme yapılmamışsa, binalara ait  yapılmış  her hangi bir analiz yoksa zeminle ilgili yapılmış teknik bir analiz yoksa vatandaşı sosyal konuta mı, lüks konuta mı  yerleştirileceği konusunda ayrıntı yoksa en önemlisi kendisinin borçlanıp borçlanmayacağı konusunda hiç bir fikri yoksa bu hassa konuların üzerinde elbette duracağız. Dolayısıyla bu bilgiler ortada yokken vatandaş bu işe nasıl razı oluyor? Nasıl razı ediliyor araştıracağız. Burada bir Kandırmaca var. Vatandaş bu işe nasıl razı oluyor? Biz kendilerine, vatandaşlarımıza kaynak olsun diye bir bildiri hazırladık ve dağıttık. O bildiri kentsel dönüşümde vatandaşımızın hangi yolları izleyeceği konusunda teknik bilgiler içeriyor...

Sorduğumuz sorulara gelince, bu soruların cevabı onlarda da yok, dolayısıyla bana da verilecek cevabı yok demektir.
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder